بینی استخوانی

جراحی بینی استخوانی

یکی از پر طرفدار ترین و محبوب ترین عمل های جراحی بینی عمل جراحی بینی استخوانی می باشد که درصد موفقیت این عمل جراحی بسیار بالا تر از دیگر عمل های جراحی می باشد و همچنین احتمال برگشت این نوع از بینی ها به شکل قبلی خود بسیار پایین تر می باشد ، به طور کلی بینی های از نوع استخوانی یک سری مشخصه هایی دارند که آن ها را از بینی های گوشتی جدا می کنند .در ادامه قصد داریم شما را با جراحی بینی استخوانی آشنا کنیم ممنون می شویم که ما را تا آخر این مقاله همراهی کنید .

ویژگی بینی های استخوانی

به طور کلی بینی های از نوع استخوانی همان طور که از نام آن ها پیدا است حالت استخوانی شکل دارند و غضروف و استخوان زیادی در زیر پوست آن ها قرار گرفته است ، همچنین بینی های از نوع استخوانی بسیار محکم می باشد و مقاومت بسیار بالایی را نیز دارد ، این نوع از بینی ها دارای قوز می باشند و از نیم رخ فرد به خوبی قابل دیدن می باشند .

بینی هایی که از نوع استخوانی می باشند بر خلاف بینی های از نوع گوشتی که یک پوست ضخیمی دارند دارای پوستی نازک می باشند و همین موضوع در آسان شدن روند جراحی بینی نقش بسیاری را دارد ، به طور کلی یکی از نکات مهمی که بسیاری از پزشکان جراح به آن اشاره می کنند این موضوع می باشد که عمل جراحی بینی استخوانی به مراتب نسبت به عمل جراحی بینی گوشتی بسیار آسان تر می باشد و نتیجه بهتری را برای این افراد به همراه خواهد داشت .

از تفاوت های بسیار مهم عمل جراحی بینی گوشتی و استخوانی روند عمل جراحی و نتیجه این عمل جراحی می باشد ، عمل جراحی بینی های گوشتی باید توسط یک پزشک جراحی بینی مجرب انجام شود ، به این دلیل که بینی های استخوانی غضروفی ضعیف تر دارند و به همین دلیل این عمل جراحی سخت تر خواهد شد .

ویژگی بینی های استخوانی

روند عمل جراحی بینی استخوانی

به طور کلی در روند عمل جراحی بینی استخوانی بینی فرد برش خورده تا پزشک جراحی بینی بتوانید به راحتی به نواحی استخوانی بینی دسترسی کامل را پیدا کند ، زمانی که برش بر روی سطح پوست بینی افراد ایجاد شود پزشک جراح به راحتی هر چه تمام می تواند استخوانی های اضافی بر روی بینی فرد را برداشته و سپس کناره های بینی را به هم نزدیک تر کرده و سپس بخیه بزند .

همچنین بر اساس نوع بینی افراد و نتیجه از عمل جراحی ، جراحی بینی را به دو شکل باز و بسته تقسیم کرده اند که در ادامه شما را با این دو روش جراحی آشنا خواهیم کرد با ما همراه باشید .

عمل جراحی بینی به روش باز : این روش عمل جراحی بینی زمانی کاربرد دارد که فرد قصد دارد تغییرات بسیاری را بر روی بینی خود ایجاد نماید ، در واقع پزشک جراح با ایجاد برش بر روی تیغه و پره های بینی می تواند آناتومی بینی فرد را به شکل کاملی ببیند و بر روی آن کار انجام دهد ، این روش عمل جراحی یک ویژگی کلی که دارد این است که پزشک جراح بر روی ساختار بینی و غضروف تسلط کاملی را دارد و همین یک مورد موجب می شود تا دقت پزشک جراح در عمل جراحی بینی بالاتر رود .

عمل جراحی بینی به روش بسته : در عمل جراحی بینی به روش بسته هیچ برشی بر روی بینی افراد ایجاد نمی شود و تمامی برش های از داخل بینی ایجاد می شود و مانند روش قبلی عمل جراحی استخوان و غضروف بینی جدا می شود ، از ویژگی های بسیار مهم این روش عمل جراحی نداشتن هیچ برشی بر رو تیغه بینی می باشد ، همین یک ویژگی موجب می شود تا بینی فرد تورم کم تری را بعد از عمل جراحی داشته باشد و در آخر روند بهبود هم سریع تر خواهد شد .

در آخر باید بگوییم که تصمیم گیرنده نهایی برای فرد مورد جراحی پزشک جراحی بینی می باشد و او انتخاب می کند که کدام یک از این روش ها برای فردی که قصد عمل جراحی بینی را دارد مناست تر است .

سن مناسب عمل جراحی بینی

اگر بینی فردی هنوز رشد کامل خود را نکرده باشد احتمال تغییر در شکل بینی بعد از عمل جراحی بینی وجود دارد ، پس لازم می دانیم که درباره سن مناسب عمل جراحی بینی توضیحاتی را به شما ارائه دهیم .

به طور کلی بینی هر فردی در سن بلوغ خود رشد می کند ، پس تا پایان دوران بلوغ خود حتما باید صبر کنید تا رشد بینی شما کامل شود ، عمل جراحی بینی به هیچ وجه تا قبل از رشد کامل بینی به افراد توصیه نمی شود و در اگر عمل جراحی بینی قبل از رشد شکل بینی صورت گیرد احتمال تغییر در شکل بینی و بزرگ تر شدن قوز بینی بعد از عمل جراحی بسیار بالا تر می باشد .

سن مناسب عمل جراحی بینی

اقدامات قبل از جراحی بینی استخوانی

قبل از هر عمل جراحی باید یک سری اقدامات را انجام دهید تا روند عمل جراحی بینی برای شما آسان تر شود ، در ادامه قصد داریم شما را با اقدامات بسیار مهم قبل از عمل جراحی بینی استخوانی آشنا کنیم با ما همراه باشید .

  • تحقیقات درباره عمل جراحی بینی : لازم است که از منابعی مانند اینترنت در مورد پزشک جراحی بینی انتخابی خود تحقیقات لازم را انجام دهید و نمونه کار های قبل و بعد از عمل جراحی این پزشک را مشاهده نمایید و با مشاهده نمونه کار های پزشک جراح می توانید تبحر پزشک جراح را مورد بررسی قرار دهید .
  • عدم استفاده از برخی دارو ها : همچنین نیاز است که از استفاده برخی از دارو ها خودداری نمایید ، برای مثال با مصرف دارو های رقیق کننده خون مانند آسپرین و همچنین دارو های گیاهی و هریال باید یک ماه قبل از عمل جراحی مصرف آن ها را قطع کنید .
  • عدم استفاده از دخانیات و یا نوشیدنی های الکل دار : استفاده از نوشیدنی های دارای الکل و دخانیات را باید یک ماه قبل از انجام عمل جراحی قطع کنید ، مصرف این موارد می تواند موجب به عقب انداختن ترمیم بینی بعد از عمل جراحی می شود .
  • اقدامات قبل از عمل جراحی : همچنین لازم است که با یک همراه به مرکز عمل جراحی خود مراجعه کنید ، پس قبل از انجام عمل جراحی خود حتما با یک همراه هماهنگ کنید تا در روز عمل جراحی با شما به خانه بیاید و تا چند روز بعد از عمل جراحی همراه شما باشد .

دیگر اقدامات مهم قبل از جراحی بینی

  • قبل از انجام عمل جراحی بینی در جلسات مشاوره از انتظارات خود با پزشک جراح حتما گفت و گو کنید .
  • اگر به بیماری خاصی مبتلا می باشید حتما پزشک جراحی بینی خود را در جریان این موضوع قرار دهید .
  • قبل از انجام عمل جراحی پزشک جراح آزمایشاتی را برای شما تجویز می کند که حتما باید آن ها را انجام دهید و در آخر نتیجه آن ها را در اختیار پزشک جراح خود قرار دهید .
  • از دو هفته قبل از انجام عمل جراحی مصرف آسپرین و پروفن را حتما قطع کنید چرا که موجب افزایش خونریزی در روز عمل جراحی می شود .
  • دو هفته قبل از انجام عمل جراحی مصرف مشروبات الکی ، دخانیات را حتما قطع کنید ، به این دلیل که با مصرف این دو نوع اکسیژن رسانی به خون را تا حدی مختل می کند .
  • در روز عمل جراحی حتما باید ناشتا به کلینیک خود مراجعه فرمایید .
  • خانم ها در روز عمل جراحی خود نباید هیچ گونه آرایشی بر روی صورت داشته باشید ، همجنین آقایان هم باید ریش و یا سبیل خود را کوتاه نمایند .

مراقبت های بعد از عمل جراحی

در برخی از موارد پزشک جراحی بینی تجربه کاری بسیار بالایی را دارد و عمل جراحی را به بهترین شکل ممکن خود انجام می دهد اما داشتن یک اشتباه در دوران درمان توسط فرد بیمار نتیجه عمل جراحی بینی کاملا تحت تاثیر قرار می دهد که به این ترتیب مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار است ، افراد بعد از انجام عمل جراحی با علائمی مانند تورم ، کبودی و درد رو به رو می شوند که همه آن ها به مرور زمان بهبود پیدا می کند ولی نیاز است که مراقبت های خاصی را انجام دهید تا مشکلی برای افراد پیش نیاید .

  • استفاده از کمپرس های یخ به افراد در کاهش تورم کمک بسیاری را می کند .
  • با بالا گرفتن سر در زمان خواب و استفاده از بالشت های اضافی می تواند کمک بسیاری در پیشگیری از به وجود آمدن کبودی کند .
  • از انجام یک سری فعالیت های فیزیکی و یا سنگین و حتی در برخی از موارد یک پیاده روی ساده نیز می تواند موجب بیشتر شدن گردش خون و تورم در صورت افراد شود .
  • از مصرف دارو های رقیق کننده خون مثل ایبوپروفن ، آسپرین و یا ویتامین ای خودداری نمایید زیرا موجب رقیق شدن خون و افزایش ایجاد احتمال ایجاد کبودی در صورت افراد می شود .
  • بسیاری از دارو های گیاهی و یا هریال می تواند موجب اختلال در روند ترمیم بینی شود ، پس در صورت استفاده از این نوع دارو ها این موضوع را با پزشک خود در جریان بگذارید .

مراقبت های بعد از عمل جراحی

دیگر مراقبت های بعد از عمل جراحی استخوانی 

  • مصرف دارو هایی که پزشک جراح برای کاهش درد و تورم برای شما تجویز کرده است را باید به موقع استفاده نمایید ، علاوه بر این ها استفاده از کمپرس های یخ هم بسیار تاثیر گذار می باشد .
  • از مصرف نمک و یا ادویه های تند بعد از عمل جراحی تا آن جایی که می توانید کاهش دهید به این دلیل که تورم در بینی را بسیار بیشتر می کند .
  • بعد از عمل جراحی حتما باید به مدت 10 روز تا 14 روز بعد از عمل جراحی استراحت داشته باشید .
  • هنگام خواب حتما باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که بینی شما به بالش هیچ برخورداری را نداشته باشد و بهترین حالت خواب به پشت و یا همان طاق باز می باشد .
  • فرد حتما باید در زمان استراحت خود سر خود را بالا تر از بدن خود قرار دهید (به کمک دو بالش ) به این دلیل که با انجام این کار باعث بهبود جریان خون می شوید و همچنین کبودی و یا تورم بعد از عمل جراحی بینی را تا حدی کاهش می دهید .
  • دو هفته بعد از گذشت عمل جراحی بینی از فین کردن و یا عطسه با دهان باز جلوگیری فرمایید چرا که با انجام این کار مخاط بینی خود را تحت فشار قرار می دهید .
  • بعد از انجام عمل جراحی بینی به هیچ وجه غذا هایی که نیاز به جویدن زیاد دارند را به هیچ وجه مصرف نکنید .
  • در زمان مسواک زدن حامل از مسواک های نرم استفاده نمایید و به هیچ عنوان به لب بالایی خود فشاری را وارد نکنید .
  • به مدت یک ماه بعد از انجام عمل جراحی بینی از زدن عینک خودداری فرمایید ، اگر در دید خود دچار مشکل شده اید از لنز استفاده نمایید .
  • به مدت 2 هفته بعد از انجام عمل جراحی بینی از مصرف سیار ، مشروبات الکی و یا قلیان جلوگیری نمایید چرا که روند درمان شما را کند تر می کند .

عوارض عمل بینی استخوانی

به طور کلی هر کدام از عمل های جراحی ممکن است که عوارضی را همراه خود داشته باشد ، به همین دلیل سلامتی شما باید هم برای خود شما و هم برای پزشک جراحی بینی در اولویت کار قرار گیرد ، یکی از کم ریسک ترین عمل های جراحی ، عمل جراحی زیبایی بینی می باشد اما عوارضی که در هر عمل جراحی رخ می دهد شامل عفونت ، خونریزی ، واکنش جانبی به دارو های بی هوشی و یا هماتوم (که همان زمانی است که خون در زیر پوست جمع می شود )می باشد .  به طور کلی عمل جراحی بینی عوارض هایی مانند ، ورم ، خونریزی در ناحیه بینی ، بی حسی و آسیب به عصب بینی می تواند برای افراد به وجود بیاید .

انتخاب یک پزشک جراح مجرب و مناسب و داشتن یک تیم بسیار حرفه ای می تواند این عوارض به وجود آمده را کمتر کند ، همین طور رعایت مراقبت های بعد از عمل جراحی می تواند به کم تر شدن این عوارض کمک بسیاری کند . در برخی از موارد ممکن است که عوارض کوتاه مدت عمل جراحی بینی رخ دهد که به هیچ وجه جای نگرانی وجود ندارد و این عوارض عمل بینی کاملا گذارا می باشد که شامل موارد زیر می شود :

درد بعد از عمل جراحی بینی : به دلیل تراش دادن غضروف و استخوان بینی در عمل جراحی بینی بعد از عمل شما در ناحیه های مورد نظر کمی درد را احساس می کتید که این درد کاملا گذرا می باشد و با مصرف مسکن هایی که پزشک جراح برای شما تجویز می کند قابل کنترل فرد می باشد .

ورم بعد از عمل زیبایی بینی : یکی از بیشترین و رایج ترین عوارض های بعد از عمل جراحی بینی ورم در اطراف بینی و چشم ها می باشد که این تورم در روز های بعد از عمل جراحی بیشتر قابل دیدن می باشد ، اما بعد از گذشت دو هفته بعد از عمل جراحی این تورم کاهش پیدا می کد ، به همین دلیل باید به این نکته توجه داشته باشید که برخی از تورم های جزئی ممکن است که به مدت شش ماه بعد از عمل جراحی ادامه پیدا کند ، نتیجه نهایی عمل جراحی بینی معمولا بعد از گذشت یک سال کاملا دیده می شود .

عوارض عمل بینی استخوانی

کبودی بعد از عمل بینی : یکی دیگر از عوارض های جانبی بعد از عمل جراحی بینی استخوانی کبودی می باشد که میزان کبودی که به دنبال فرد مورد جراحی می باشد کاملا بستگی به حساسیت فرد بیمار و میزان عمل جراحی بینی دارد ، این کبودی های به وجود آمده معمولا در ناحیه های اطراف جشم ها قرار می گیرد و به مدت 10 روز طول می کشد ، همچنین در حالی که کبودی ایجاد شده نشانه ای از یک عوارض جدی تر نمی باشد اما شما باید وضعیت خود را در روز های بعد از عمل جراحی کنترل کنید ، اگر یک چیز غیر طبیعی به نظر شما رسید پزشک جراحی بینی می تواند به افراد در مورد این موضوع که می تواند آیا در کنار استراحتی که دارد استراحتی که دارید اقدامات دیگری را برای بهبود لازم است و یا خیر را کمک کند .

آیا نتیجه عمل جراحی بینی برگشت پذیر است یا خیر ؟ 

به طور کلی احتمال برگشت بینی های از نوع استخوانی بعد از عمل جراحی بینی بسیار کم تر می باشد اما باید این نکته را بدانید که برای کم تر شدن عوارض عمل جراحی بینی های استخوانی عمل جراحی باید توسط بهترین پزشک جراحی بینی صورت گیرد ، همچنین احتمال بازگشت قوز بینی های استخوانی در موارد بسیار کم اتفاق می افتد و بیشتر نتیجه عمل جراحی بینی های استخوانی بهتر و مورد رضایت افراد قرار می گیرد .

کلام آخر 

از این که ما را تا آخر مقاله جراحی بینی استخوانی همراهی کردید از شما سپاس گزاریم همچنین اگر نظر و یا پیشنهادی در این زمینه دارید ممنون می شویم که با ما نیز در میان بگذارید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *