وبلاگ

توضیحاتی در مورد مراقبت پرستاری جراحی بینی

مراقبت پرستاری جراحی بینی همه اقداماتی را شامل می شود که بعد از عمل جراحی بینی باید انجام شوند. قطعا افرادی که عمل بینی را انجام می دهند، در روزهای ابتدایی بعد از عمل ممکن است با مشکلات ریز و درشت بسیاری مواجه شوند. اطلاع از این مشکلات و نحوه برطرف کردن آنها موضوعاتی هستند که باید بیمار و اطرافیان وی از آنها آگاه شوند. کسب آگاهی در این زمینه کمک می کند تا دوره نقاهت جراحی بینی به بهترین شکل و با کمترین دردسر بگذرد. مراقبت پرستاری جراحی بینی باید کاملا جدی گرفته شود زیرا هر گونه بی توجهی می تواند به افزایش مشکلات بیمار منجر شود. همه اقداماتی که نیاز است انجام شوند تا درد، خونریزی و … به کمترین میزان خود برسند را باید انجام دهید تا دچار مشکلات حاد بعد از عمل جراحی بینی نشوید.

پزشک یا پرستار مربوطه بعد از عمل جراحی یک سری آموزش ها را باید به همراه بیمار بدهد تا در صورت بروز مشکل بتواند به رفع آن بپردازد. اغلب مشکلات به وجود آمده بعد از عمل جراحی بینی طبیعی هستند و بعد از مدت کوتاهی رفع می شوند. البته اقداماتی باید انجام شود تا بیمار بتواند راحت تر این دوران را پشت سر بگذارد.

مراقبت پرستاری جراحی بینی کار چندان دشواری نبوده و افراد مختلف با آموزش های سطحی می توانند آن را انجام دهند. بدین ترتیب افرادی که جراحی بینی روی آنها انجام می شود با مشکلات جدی مواجه نمی شوند، در نتیجه نیازی به اورژانس پیدا نمی کنند مگر در موارد بسیار نادر که آن هم معمولا با انجام یک سری اقدامات مشکل به وجود آمده رفع می شود. بدین ترتیب افرادی که قصد انجام جراحی بینی را دارند نیاز نیست نگرانی خاصی بابت مراقبت و پرستاری جراحی بینی داشته باشند.

آشنایی با اقدامات لازم برای مراقبت پرستاری عمل بینی

در این بخش قصد داریم چند مشکل رایج که بعد از عمل جراحی بینی به وجود می آیند را معرفی کنیم. اینکه دلیل به وجود آمدن این مشکلات چیست و همچنین چگونگی رفع این مشکلات مواردی هستند که بهتر است افراد با آنها آشنایی داشته باشند. افزایش سطح اطلاعات و آگاهی بیمار و اطرافیان وی می تواند کمک بسیار زیادی به آنها در دوران نقاهت جراحی بینی بکند.

کبودی یکی از مشکلات رایج بعد از جراحی بینی

رفع کبودی یکی از نکات مهم مراقبت پرستاری جراحی بینی به شمار می رود. کبودی یکی از رایج ترین مشکلات بعد از جراحی بینی به شمار می رود. پارگی مویرگ های موجود بر روی استخوان بینی علت اصلی ایجاد کبودی می باشد. اگر خونریزی زیر پوست که ناشی از پارگی همین مویرگ ها بوده خیلی زیاد باشد، کبودی در کل قسمت های صورت پخش می شود و فقط مختص به بینی یا اطراف بینی نخواهد بود. اقدام خاصی برای رفع کبودی نیاز نیست و معمولا بعد از یک هفته کبودی از بین می رود. البته کمپرس آب سرد می تواند به کنترل و بهبود کبودی تا حد زیادی کمک کند.

ورم ناشی از جراحی بینی

ورم ناشی از جراحی بینی

با کمک نکات مراقبت پرستاری جراحی بینی می توان تا حدود زیادی به کنترل و کاهش ورم بینی کمک کرد. برخی از افراد  ممکن است با ورم زیاد و بعضی ها ممکن است با کمترین ورم مواجه شوند. برای از بین بردن ورم راه های مختلفی را می توان امتحان کرد. اولین گزینه کمپرس آب سرد می باشد. توجه داشته باشید که بهتر است تا حد ممکن بینی به سمت بالا گرفته شود. فین کردن تا دو هفته کاملا ممنوع می باشد زیرا هم به افزایش کبودی و هم به افزایش ورم منجر می شود. استعمال دخانیات نیز از جمله مواردی است که ممنوع می باشد. دخانیات نیز در تشدید ورم بعد از جراحی بینی بی تاثیر نمی باشد.

خونریزی یکی از مشکلات رایج بعد از عمل بینی

خونریزی بینی یکی از مشکلاتی است که کاملا طبیعی بوده اما این موضوع به این معنا نیست که همه افراد بعد از جراحی بینی دچار خونریزی می شوند. این مشکل نیز فقط در برخی از افراد دیده می شود و با توجه به پانسمان بودن بینی ممکن است افراد را با مشکلات بسیار زیادی مواجه سازد. 10 روز قبل از جراحی بینی باید مصرف داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین قطع شود.

رقیق بودن خون باعث می شود تا خونریزی اتفاق بیفتد و یا کنترل خونریزی مشکل شود. افزایش فشار خون به دلیل مصرف داروهای بیهوشی نیز می تواند علت بروز خونریزی بعد از جراحی بینی باشد. اگر خونریزی با اقدامات ساده قطع نشود ممکن است مراجعه به اورژانس را برای بیمار ضروری کند.

خونریزی بعد از عمل بینی

تب یکی دیگر از عوارض عمل بینی

با رعایت نکات مربوط به مراقبت پرستاری جراحی بینی بیمار می تواند دوران سخت بعد از عمل را به راحتی پشت سر بگذارد. یکی از مشکلات رایج بعد از جراحی بینی افزایش حرارت بدن یا تب می باشد. از دست دادن آب بدن یکی از علل اصلی به شمار می رود که منجر به تب می شود. تامین آب کافی برای بیمار می تواند به کنترل تب کمک کند. در صورتی تب ادامه داشته باشد می توان با مصرف قرص های مخصوص تب این مشکل را رفع کرد.

نحوه شستشوی بینی بعد از جراحی بینی

در روزهای ابتدایی بعد از جراحی بینی شستشوی بینی باید با دقت و حساسیت بالایی انجام شود. برای این کار نیاز به آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید دارید. پنبه آغشته به آب اکسیژنه در روزهای ابتدایی گزینه بسیار مناسبی به شمار می رود. بعد از اینکه پانسمان از روی بینی برداشته شد، بهتر است روزی 2 مرتبه اقدام به تمیز کردن بینی نمایید. اگر به هر علتی بینی مسدود شده می توان از اسپری سالین برای شستشو و حفظ رطوبت بینی استفاده کرد.

کلام پایانی

مراقبت پرستاری جراحی بینی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در واقع با مراقبت و پرستاری صحیح می توان مشکلاتی مثل درد، خونریزی، ورم، تب و… را به حداقل رساند. بدین ترتیب نکاتی که در این مطلب بیان شدند، برای افرادی که قصد عمل جراحی بینی دارند بسیار مفید هستند. امیدواریم توانسته باشیم در از بین بردن مشکلات بعد از جراحی بینی به شما کمک کرده باشیم، حتی اگر این کمک بسیار ناچیز باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره (کلیک کنید)